
Fikse drift på spillkontrollere
Stickdrift er ett av dagens verste eksempler på bevisst konstruksjon av en svakhet for å gi kortere levetid. Visste du at PS2 og mange PS3 kontrollere hadde Hall-Effect joystikker og autokalibrering? Ja, teknologien har vert der nesten hele tiden. Vi tilbyr reparasjon og oppgradering til Hall-Effect og TMR stikker til de aller fleste kontrollere. Med ChipFix kan du si farvel til stick-drift.

Ulike løsninger - ulike priser
Generelt tar vi alle typer kontrollere og forskjell i pris dreier seg mest om kompleksitet ved bytte og hvordan de kalibreres.
I pro-kontrollere som SCUF og AIM, er det gjort store modifikasjoner fra produsent, og det er derfor tidkrevende å lodde alt fra hverandre og sette det sammen igjen.
Prisberegning:
Vi har nå laget en løsning som gjør at du enkelt kan velge kontroller modell, hvilken reparasjon eller oppgradering du ønsker og hvor mange du vil fikse og deretter få en pris inkludert kvantumsrabatt.
Følg denne lenken for å beregne pris.
Generelt tar vi alle typer kontrollere og forskjell i pris dreier seg mest om kompleksitet ved bytte og hvordan de kalibreres.
I pro-kontrollere som SCUF og AIM, er det ofte gjort store modifiksjoner fra produsent, og det er derfor tidkrevende å pille alt fra hverandre og sette det sammen igjen.
Fiks med analog joystikk:
- PS4 Dualshock : 400,-
- PS5 – Dualsense: 400,-
- SCUF PS4 / PS5 – 750,-
- AIM – PS5 – 750,-
- XBox Series – 550,-
- Xbox One – 550,-
- Xbox Elite 2 – 900,-
- Nintendo Switch – 200 – pr. Joycon
- Nintendo Switch Lite – begge sider – 700,-
Fiks med Hall-Effekt:
- PS4 Dualshock – 550,-
- PS5 – Dualsense – 550,-
- SCUF PS4 / PS5 – 850,-
- AIM – PS4 / PS5 – 850,-
- XBox Series – 850,-
- PS5 Dualsense EDGE – 1300 – * Esktra kontroller-PCB
- XBox ONE – 1200,- * Esktra kontroller-PCB
- Xbox Elite 2 – Utføres ikke. Kun bytte til analog.
- Nintendo Switch – 300,- pr. JoyCon
- Nintendo Switch Lite – begge sider – 850,-

Vi gir kvantumsrabatt allerede ved to kontrollere. Eks. to stk Dualsense kontrollere med Hall-Effekt oppgradering på begge sider til 900,- Det er 200 kroner i rabatt!
Si farvel til stick-drift
- Vi fikser i hovedsak kun stick-drift/jitter (hvor joystikken vandrer av seg selv eller skjelver) samt bytte av ladeport.
Knapper som er knekt, eller andre skader fikser vi ikke.
Så hva er forskjellen med hall-effekt joystikker?
Hvorfor oppstår stickdrift med analoge stikker?:
Disse bruker potensiometre (en type variabel motstand) for å måle bevegelsen. Når du flytter stikken, beveger en liten børste inni potensiometeret seg over en karbonbane, som igjen endrer den elektriske motstanden. Dette gir en spenning som forteller kontrolleren hvilken retning og hvor langt stikken er beveget. Dette skjer via fysisk kontakt og karbonbanen slites ned ved bruk og den er svært følsom for smuss. Det er dette som fører til drift.

Vi bytter begge joystikker når den først er inne, og utstyret vi bruker gjør at vi oppnår både perfekt sentrering, rekkevidde og vandring etter at alt er kalibrert. Dette er nesten halve jobben.
Hall-effekt joysticker:
Disse bruker Hall-sensorer og en liten magnet til å bestemme posisjon. Når du beveger stikken, flytter magneten seg i forhold til sensorene. Hall-sensorene måler endringer i magnetfeltet, og dette bestemmer stikkens posisjon. Fordelen er at det er ingen fysisk kontakt som slites, så de varer lenger og er mer presis.
Kort oppsummert:
Potensiometer: Måler bevegelse via fysisk kontaktflate og motstand. Dette medføre slitasje og drift.
Hall-effekt: Måler bevegelse via magnetfelt, uten direkte kontakt mellom flater, og dermed mye lenger levetid og nøyaktighet.

Hall-effekt varer heller ikke «evig».
Selv om det ikke lenger er samme type slitasjepunkter i en joystikk med Hall-sensorer vil den uansett bestå av tilnærmet samme bevegelige deler i mekanikken til joystikken som originale joystikker. Det er også en knapp innebygget i stikken som er av samme type som tidligere.
Alt dette er ting som vil oppleve normal slitasje ut i fra din personlige spillestil slik at mekanisk slitasje aldri kan elimineres. Vi legger i teflon-grease i joystikken for å minimere denne slitasjen.

Nå kan vi også tilby TMR til Dualsense, SCUF og AIM
Tunnelerende magnetoresistans (TMR) er en kvantemekanisk effekt der elektroner «tunnelerer» gjennom en tynn isolator mellom to magnetiske lag, og hvor strømmen avhenger av retningen på magnetiseringen i lagene. I spillkontrollere brukes TMR-sensorer for å måle små bevegelser i joystikk svært presist. Dette gjør at kontrolleren reagerer raskt og nøyaktig – takket være kvantemekanikk i praksis.
Hoved forskjell mellom Hall og TMR er:
Strømforbruk:
TMR-sensorer bruker mindre strøm og bidrar til lengre batteritid i trådløse kontrollere.Nøyaktighet og konsistens:
TMR gir mer pålitelig og nøyaktig input, spesielt ved raske og små bevegelser.
Dette gjør dem spesielt egnet for «twitch»-baserte spill der reaksjonstid og presisjon er avgjørende.Oppløsning:
TMR-joysticker har langt høyere oppløsning, noe som gir jevnere og mer nøyaktig bevegelseskontroll.Presisjon og følsomhet:
TMR-sensorer er mer følsomme enn Hall-effektsensorer og registrerer små bevegelser med høyere presisjon.
Litt visuell forklaring

Eksempel på hvordan man får ut hovedkortet i en SCUF Reflex. Fleksen er loddet på mange punkter og gir SCUF sine ekstra funksjoner, men det gjør også vår jobb mer tidkrevende.

På enkelte kontrollere er kalibrering vanskelig, og da må vi installere denne type kort som tar over styring for joystikken. Disse brukes på enkelte spesielle kontrollere for XBOX One og noen Prokontrollere. En komplisert sak, som vil gjenspeile seg i prisen.

Når du velger oss
Vi fikser normalt kontrolleren i løpet av 1-2 dager.
- Kontrolleren får en god rens når vi arbeider på den. Det gir også en bedre levetid.
- Vi bruker kun de aller beste kvalitetskomponenter som pr. i dag er å oppdrive.
- Vi driver mye research, og vi tilbyr ikke et halvveis produkt.
Utfører vi det – så funker det! - Det er kanskje andre som gjør dette billigere, men vi har sett at kvalitet på arbeid er så-som-så, og at stikker kun er senter-kalibrert. Vi kalibrerer de på både senter og vandring, hvor de største utfordringene ligger i vandring eller sirkulasjon. Dette gjør at du ofte får en kontroller med tightere kalibrering enn da den var ny.
Uten dette har du f.eks 100% utslag mens du kun har beveget spaken 60%. - Vi kan ofte gi gode rabatter om du sender to, eller flere kontrollere samtidig.
Forbehold:
Vi får noen ganger inn ekstremt skitne kontrollere – og i noen få tilfeller har vi måtte melde pass. Det er helt greit å tørke over kontrolleren før du sender inn og vurdere helhets-tilstanden i forhold til levetid.